onsdag 11 september 2013

Astrid Lindgrens värld!





Ja, när vi packat in oss i bilen efter andra dagen på Kolmården så åkte vi direkt mot Vimmerby.
Nästa mål var Astrid Lindgrens värld.Nu i skrivande sund så kommer jag tyvärr inte ihåg vart vi stannade för att bo på hotell.
Vi hade ännu en trevlig middag, men sen blev det sängen direkt.
Casper, Sofia, Viktor, farmor och farfar var också med på detta äventyr.
Andreas och Lovisa åkte hem efter Kolmården.
Dom har ju inga barn än och tyckte att det räckte gott och väl med de dagar vi fått tillsammans.
Det förstår vi ju så klart!

Jamie ville alls inte sova och vi fick kämpa rätt rejält, och det var riktigt skönt att själv få dunka igen de blå när han äntligen somnade.

Upp och käka frukost och nu var det pirrigt i magen må ni tro.
Äntligen skulle Jamie få träffa Pippi!

Det var soligt och väldigt varmt och jag hade tyvärr klätt på både mig och Jamie helt fel kläder. Men det ordnade vi till sen när vi kom fram, så Jamie fick kort byxa sen.

Ja, vad säger man?
Det var en helt fantastisk upplevelse hela dagen. 
Vi började med Pippi föreställningen.
Men Jamie ville bara titta i 5 minuter sen skulle han gå till Pippi och leka i hennes hus.
Föreställningen hade en paus mitt i så alla barnen fick busa på gården, i huset, med Lilla Gubben , sjörövarna och skeppet.
Man fick ställa sig i kö för att krama och fota ihop med Pippi och när det äntligen blev Lillemans tur blev han så ledsen och sur så han skulle då rakt inte krama Pippi heller!
Så det fick pappa göra i stället.
Han har ju som sagt inte lärt sig än det här med kö och behöva vänta på sin tur. Så han ville ju träffa sin Pippi direkt , men det var bara massor av andra barn före. Då blev det fel!

När andra akten skulle började ville inte våra barn alls vara med på det.
Så vi gick vidare och kollade in Barnen i Bullerbyns hus.
Där trivdes Jamie när han kunde springa in och ut i de små gulliga husen och öppna och stänga fönster och dörrar.
Det blev riktigt populärt.
Så nästa sommar får det väl bli en lekstuga hemma på gården kan jag tro.

Sen traskade vi runt i sagornas värld, allt från Emil till Ronja och jag fylldes av glädje i hela kroppen när jag såg min fina, älskade familj i denna idyll.
Vi busade tillsammans och Jamie trivdes.
Att få denna kvalitets tid med familj och släkt är den bästa balsamen för själen.

Det blev dags för lunch och Jamie visade minsann hur redig han var och åt upp hela tallriken med köttbullar och gräddsås. Så Linus fick hämta en portion till!!!!
Det tar på krafterna med allt stå hej och bus, så han gjorde helt rätt som fyllde på med energi.
Men när vi skulle gå vidare hamnade Lilleman i "paltkoma", med all rätt!
Så han klappade ihop rätt gott i vagnen.
Han sov så nöjt när vi gick runt en stund.
Så Linus och jag beslutade att vi skulle åka hem.
Jamie hade haft så roligt, men han var inte så intresserad av de andra föreställningarna eftersom han inte kände igen dessa figurer!
Han har ju bara sett Pippi och lite på Emil. Men han har inte visat intresse för några andra än om man säger av Astrids sagor. Det kommer väl sen.
Det är ju bara Pippi, Pippi och åter Pippi, eller Disney filmer än så länge.
Vi kramade om dom andra och tackade för denna härliga gemenskap som vi haft.

Vi gjorde ett stopp i Pippis affär och köpte det fina Pippi huset, och även gubbar till.
Det är ju ändå Jamies upplevelse semester och vi visste att han älskade Pippi huset.
Tänk så glad han skulle bli sen när vi kom hem.
Så jag sprang in och fixade det och sen åkte vi därifrån.

Det kändes långt hem, men väl hemma var det så otroligt skönt att andas in vårt eget paradis.
Jag älskar verkligen vårt hem och när allt är klart kommer jag aldrig vilja flytta här ifrån.

Lilleman blev så lycklig av sin present och huset och sina Pippi gubbar leker han med varje dag.







Tänk så mycket just Astrid Lindgren har gjort för så många generationer bara med sina fina böcker.
Att denna underbar, fantasifulla , kärleksfulla och busiga människa kan skapa så underbara berättelser som alla barnen i världen kan uppleva.
Tänk om fler personer kunde vara precis som hon. Då kanske vi inte hade så mycket osämja i samhället. Hon sa ju själv...
-Mera kärlek och ännu mera kärlek så kommer folkvettet av sig själv. Nå´t sånt i den stilen sa hon.
Det tror jag också på. Fullt ut!
Kärlek är nyckeln till allt det positiva. Så snälla alla där ute som eventuellt läser denna blogg.
Kan inte vi i alla fall lova varandra att Ge Mera Kärlek! Å ´ännu mera kärlek <3

Det är helt fantastiskt att hennes historier och figurer lever vidare i alla år och jag är helt övertygad om att det alltid kommer att vara så.
Tack snälla underbara du, Astrid Lindgren för att du bjöd oss på det du hade inom dig.
Hoppas att du fortsätter att få ihop fina berättelser där du nu är, i himmelriket kanske, eller var man nu hamnar efter jordelivet.

Jag är så otroligt tacksam att jag fick äran att sjunga en låt till en av dina filmer. Filmen Kalle Blomkvist och Rasmus.
Där sjunger jag Vår vitaste Ros som även hamnar med på albumet Most Wanted Astrid. Den skivan har sålt mer än 40.000 exemplar och jag letar fortfarande en orginal skiva så jag kan få en guld skiva att hänga på väggen. Den finns inte längre att köpa och väldigt svår att få tag i. men har du en och vill sälja så köper jag den direkt.
Sen har man uppdaterat musiken och nu är det Sanna Nilsen som sjunger på den. Jag var ju med för längesen, tror det var 1998 kanske 99 någonting.
Jag är ruskigt stolt över det och det är en ära att man fått tillfälle att sjunga in musik skriven av ingen mindre än Nanne och Peter Grönwall.






1 kommentar:

  1. Hejsan!
    Vi har pippihuset på min förskola och i perioder leker barnen jättemycket med det. Både själva och tillsammans med kompisar. Jag tror att Jamie kommer att ha många mysiga stunder med huset och figurerna.
    Karm Berith i Skellefteå

    SvaraRadera