torsdag 28 juli 2016

Midsommar i Spanien!



Tidigt på morgonen den 19 juni ringde alarmet på våra mobiler. Äntligen skulle vi bege oss iväg till vårt efterlängtade paradis i Torreveija i Spanien igen. Klockan var inte mer än 03.30 när vi klev upp och gjorde oss snabbt i ordning. Kvällen innan så hade vi varit iväg med Gizzla som skulle få vara och busa med sin nya kompis Bella, hemma hos Helens familj i Stenhammar. Helen är en glad och spontan tjej som sjunger i Spontana Toner, en av mina körer på Studio Voice. Det vra absolut inga problem för dom att ta hand om Gizzla i hela 10 dagar , bra hon gick ihop med Bella. Så veckan innan åkte vi till Bella för att hälsa på. Allt gick bra. Gud så snälla dom är som är hundvakt i hela tio dagar och dessutom över midsommar. Tack så hjärtligt hela familjen Nylund!Vi hade bokat flyg denna gången från Oslo. Vi hittade inga passande resor från Göteborg , men det var ju minst lika smidigt att åka till Norge och resa därifrån. 

Vi var ute i väldigt god tid så det blev en lång morgon på flygplatsen Rygge. 
Men när man ska få åka på sol och bad semester till sitt eget ställe i Spanien , så kan man vänta. Jamie är så himla redig att resa med och han har inte gnällt en enda gång, varken vid någon in checkning eller på själva resan. Hur duktig som helst och jag är självklart en hur stolt mamma som helst. Jamie brukar titta på film i datorn eller spela spel på sin I-phone. Linus läser bok efter bok och jag är rastlösast i hela flyget. Varje gång glömmer jag såklart att fixa något att göra till mig. Är så himla noga att få med allt annat så verkligen Jamie ska få en lättsam flygtur och inte ha tråkigt. Jag glömmer alltid att ta med skvallertidningar eller kanske ett korsord eller nåt att fördriva timmarna uppe i höjden med. Min telefon börjar ge med sig, så att lyssna på musik räcker inte länge så har redan batteriet dött. Att resa mot paradiset går ju så klart bättre , men hem då är jag riktigt rastlös. Fattar inte att det blir samma visa varje gång. Typiskt mig, som alltid är en virrepanna. Men jag skyller inte på någon annan än mig själv och sitter inte och förpestar Linus läsro med klagomål. Utan tar på mig mitt svaga minne och surar lite uppe på hjärnkontoret för mig själ en stund , men lämnar det ganska snart eftersom det inte blir bättre av det ju. 

Pappa tog emot oss med ett glatt -Olà!Så himla varmt och skönt det var att komma fram. Pappa hade varit där i några dagar redan och han var så fint brun. Vi packade in oss i vårt rum i huset och sen bytte vi direkt om till badkläder för att ta oss ett dopp i poolen. Jag blir lika häpen varje gång av hur fint jag tycker det är här. Jag gillar verkligen området vi bor i precis utanför själva centrum. Det tar ju en kvart att åka med buss in till ”stan” Torreveija och det tar bara 15 min att gå ner till stranden La mata. Så himla perfekt. Det heter Pueblo Marino där vi har våran lägenhet.Ja, jag trivs som fisken i vattnet här och det gör Jamie och Linus också. Pappa har varit här i stort sett varje månad sedan vi fick tillgång till huset när köpet gått igenom. Jag tror att mina härliga svärrisar Peter och Annette trivs lika bra. Dom har också varit här lite mer än oss. Vi är ju mer låsta och får planera våra tillfällen att resa, när vi har gemensam semester. 

Så härligt att vakna tidigt och pappa redan gjort en fantastisk frukost med ägg, kaffe , yoggi, bröd och pålägg uppe på takterassen. Mums så gott och så himla avslappnade att sitta där uppe och bara njuta. Det kommer en fjäril och sätter sig på räcket precis framför mig. En sådan där vacker svart och vit randig som en zebra och lite halvt trekantig som n vet. Den stanna bra länge där nära mig och bara liksom tittar snällt och gulligt på mig samtidigt som den vippar med vingarna. Jag får en direkt känsla av att det är mamma som är mig nära. Så himla fint. Jag pratar lite med den för mig själv och säger -Hej! Vad fin du är. Å vad fint det är här eller hur?Den satt kvar och tittade på mig. En underbar stund. En stund av ett kärleksfullt ögonblick. En stund av lugn och harmoni. Sen kom de andra upp och fikade och då svävade den runt ovanför oss ett slag innan den for iväg. 

Stranden lockade och vi packade i ordning badväskorna och smörjde in oss med solskydd innan vi begav oss ner. Havs lukten och vågornas brus gör mig helt salig och jag älskar att känna sanden mellan tårna och låta solen värma hela min själ. Jamie satte på sig sina nya arm puffar och fullständigt kasta sig ut bland vågorna. Han älskar verkligen att bada och vill aldrig komma upp ur det saltiga och svalkande vattnet. La Mata är en lång strand och det är perfekt för barn att bada då det är långgrunt kan man väl säga. Han spottar och fräser när han får in vatten i munnen eller ännu värre en kallsup. Så han lägger liksom av att prata och badar med stängd mun hela tiden så mycket det går, och försöker därmed minska chansen att få in salt i munnen. Han leker ”kung fu” mot vågorna och han flyter med dom in när det kommer stora. Det tycker han är rysligt kul. Han kan inte simma än , men vi lär honom och tränar så gott vi kan när han får lust. Han vill mest busa. Men han är lätt att bada med då han är orädd, men ändå försiktig. Vägen hem från stranden är lite tung att gå i värmen då den sluttar uppåt mest hela vägen. Bra motion blir det i alla fall, mellan allt det goda som man stoppar i sig hela tiden. 

Hemma brukar vi fika lite, och ta en lite siesta om man känner för det. Ibland går vi till poolen innan middagen eller så gör vi oss i ordning för att ta bussen in till stan. Vi mötte upp finaste moster Inger som skulle komma på besök över midsommar några dagar. Så fantastiskt att få rå om henne, snacka livet och bara mysa tillsammans. Inger betyder så mycket för mig och vi ses så sällan, så när man får tillfälle blir det alltid så härligt och nästan heligt på något vis. Saknar alltid mamma och jag önskar att hon kunnat få varit med om det här hon med. Saknaden känns ännu mer när jag får rå om Inger också på något sätt. Finaste svärrisarna Annette och Peter hittade oss på stranden. Nu har alla som skulle komma denna gång till Spanien anlänt, så nu kan vi fira midsommar :)

Pappa hade fixat lite svensk matbeställning på Matboden inte långt ifrån våran lägenhet. Kaviar, sill och potatis. Så vi lagade en riktigt härlig midsommar middag och det var fantastiskt att sitta uppe på takterassen, skåla, njuta av maten och bara umgås. Som jag älskar familjen <3Men jag saknade min syster Anneli oerhört mycket. Vi ses ju inte heller så mycket och det hade varit helt fantastiskt om hon också var med oss och firade. Men det kommer väl fler tillfällen. Jag tror att hennes sambo Andreas inte är så jättepigg på själva flygningen. Man ska ju absolut inte tvinga någon att flyga om man inte vill. Men vi hoppas och håller tummarna , att det blir nå´n gång i alla fall!På kvällen gick vi till en bar i närheten som bjöd på live musik. Det var mysigt! Vi tjejer gick hem lite tidigare med Jamie och lade oss men för grabbarna grus fortsatte kvällen en stund till. Det är så härligt att se pappa unna sig att kunna roa sig och ha lite kul. Det betyder mycket för mig. Å´det är han ju verkligen värd min pappa!

Kvällen därpå åkte vi in för middag och tivoli besök inne i stan. Middagen var fantastisk och efter ett tags klurande om vem som skulle betala vad så grejade vi uträkningen och alla var nöjda. Så då blev vi redo för tivolit. Jamie hade redan dragit iväg förväg med farmor Annette så vi letade upp alla och blev åter samlade inne på området. Vi gick runt lite och kollade. Jamie ville åka mycket karuseller. Jag älskar ju att åka karuseller och är fullständigt tokig på nöjesfälten hemma i Sverige i alla fall. Fast typ höjdskräcken som nersläpp och uppskjut eller vad allt nu heter har jag svårt för. Linus tyckte vi skulle åka Parisehjulet! Ja, men gud så mysigt det gör vi såklart. Alla köpte biljett och farmor och farfar satte sig i en gunga, pappa och jag i nästa och Inger, Linus och Jamie i en annan. När den startade blev jag lite överraskad...... men ....hjälp!Det här blev minsann inget mysigt åk!Den drog i väg och snurrade och gungade och ....... då ....nej....nu kommer paniken!Shit ! Jag började skrika och höll mig fast så händerna vitnade. Det fanns ju inget bälte eller nåt annat skydd för denna farten. Hur 17 tänker man här?När jag blir rädd och paniken kommer blir jag asförbannad och det går inte att stoppa tyvärr. När gungan började gunga rejält och det gick fort runt trodde jag att vi skulle kastas ur både pappa och jag. Ingen därnere verkade höra mitt jungelvrål!Pappa ropade att det var ingen fara , men det kunde jag inte lyssna på. Paniken tog över och jag orkade inte med det här längre. Vad händer då?Den jäkeln stannar när jag och pappa är högst uppe. Korgen gungar och jag skriker - Släpp ner mig jävla idiot!!!!Det var absolut inte meningen att skrika på nån så där, men det var självklart riktat till den stackars mannen som sköter själva attraktionen. Inget händer utan vi sitter där helt löst och inte fast spända högst uppe och bara gungar en låååååång stund. -Släpp ner mig då!Men herre Gud, hur svårt kan det va?SLÄPP NER MIG!!!!!Det blev några fartfyllda varv till innan vi fick komma ner och äntligen kliva ur. Stackars pappa! Först är han själv höjdrädd ju, plus att han fick dras med mig i korgen. Jag var arg en stund efter när vi knallade omkring , men rädslan lade sig efter ett tag. Tack och Lov!Vi tog taxi hem för natten. Jag bara älskar att vara här och längtar som tusan till att kunna resa hit igen. Jamie och jag har ju semester i augusti , men tyvärr inte Linus. Så då stannar vi hemma. 

Sista kvällen med gänget gick vi till Tapas baren som vi bara älskar! Linus och jag bjöd hela gänget på middagen och allt var så mysigt och gott. Vi är så glada över att vi tog steget och genomförde detta projekt med att köpa denna lägenheten. Det är en fröjd för hela min själ att vistas här och ladda. Vi grejsar lite åt gången när vi kommer och snart kommer det att vara tipp topp. Ja, egentligen är det redan tipp topp , men Linus och jag ska fixa vårt rum lite mysigare nästa gång vi åker. Å som jag längtar!



Väl framme gick vi direkt till poolen för ett svalkande dopp efter resan!

Morgon trött ! men tog ändå en powerwalk ner till stranden La Mata och hem. 
Poolhäng hemma på området!




Jamie fick en delfin att surfa på vågorna med. 






La Mata stranden!


Träffade min underbara sångelev Julia som också har boende i närheten. Härligt!

Finaste Moster Inger har anlänt!



Svärrisarna dekorerade takterassen med underbara blommor. Så fint!





Restaurangmys!


Jamie och farmor hemma i etagetrappan upp till övervåningen!

Midsommarmiddagen hemma på takterassen!

Mumsigt värre!


Sicka snyggingar <3


Jamie gillar fanta!

Å´där flög korken!

Nöjd kille!

Min svärre är en riktig HUNK!

Gott!

Min pappa är en riktig HUNK!

Moster och svärmor är vackra som sommaren!
Strandhäng!
Skugga är skönt!
Jamie lånar mammas parasoll , nej förlåt solhatten!




Vad hade vi för gott med oss idag då tro? Nu ska vi se...
Mumsigt värre!

Moster och Svärre!

Pappa och svärmor!

Hemma häng med kaffe och bok!
Moster och jag!
Vaa???
Linus och jag på lilla terassen!
Jamie och pappa Linus filosoferar under promenaden!
Kroghäng!
Allsång!










Pappa är i hatten!

Hemma mys!

Jag var så relaxad under resan så jag till och med orkade läsa en bok! Det är på riktigt och jag älskade det!
Är annars så stressad så jag inte klarar av att läsa då jag fastnar i raderna och inte minns vad jag läser! 


Inger ska åka hem igen !




Krog häng med fotbolls match på tv!

Min lilla filuring och jag!

Min älskade och fina Jamie!

Strandhäng!




Ser gött ut!
Linus får massage!




























Blomma med fjäril! Älskar fjärilar...






Jamie och morfar!

Hemma i stan igen efter landning och resan hem. Hämtar Gizzla . 

Bästa kompisen Bella står i köksfönstret och saknar redan Gizzla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar